Loading

Cityscape - архитектура, проектиране, дизайн

day 12/13 – 14/15.07.09 – Kobenhavn/Copenhagen

забавления / пътешествия | Дата: 16 Август 2009 | от Гергана Милушева

Разказът за Копенхаген е вероятно най-трудно появилата се част в този пътепис.

дали защото градът ме заплени от`ма още миналата година, но и не пропусна да ми покаже, че не е било мимолетно увлечение, когато тази година се върнах;

дали заради кумирите на подрастващата ми архитектурна шишарка, които така щастливо съжителстват на това място, или заради начина, по който датчанките съжителстват сред тях…

или просто заради колелетата;

по-лесно се пише поезия за фиордите на норвегия, отколкото се отговаря на въпроса защо Копенхаген е толкова хубав; няма начин да пресъздам отношението си към мястото с патетични думички, а снимките някак не хващат дикиш; къде от професионално любопитство, къде в търсене на въпросния отговор решавам, че ми остават само архитектурните факти; може пък след внимателно вглеждане в тях отнякъде да изплува тайната рецепта на този приказен град;

бърз поглед на тяхното собствено отношение към темите дизайн и архитектура:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=rkT6wPevhVI&feature=related]

показателен е ???? – one is never too young to enjoy a good design…

общ поглед

master0

ясно се вижда къде е бил стария град

начало – 11 век; столица – ранния 15 век

буквален превод на името – пристанище на търговци

население 2009 – 1,16 милиона, с околията 1,87 милиона (34% от всички датчани)

лято 20, 25, зима -2, -4.

вътрешен продукт на глава от населението 62 000 USD (за сравнение: USA – 47 000, Франция 40 000, Германия 44 500, Русия 11 800, Румъния 9 300, БГ 6 800)

Дания е втората най-мирна страна, след Исладния

2008 Копенхаген е обявен на четвърто място в топ 50 на “европейски градове на бъдещето” след Лондон, Париж и Берлин

the Most Liveable City in the World (е няма пък да го преведа това!)

най-чистия и природо съобразен град, вътрешното му пристанище е толкова чисто, че става за плуване

най-щастливото място

най-ниско ниво на корупция….

градът е разположен на два острова, намиращи се между протоците, разделящи атлантическия океан от балтийско море; в следвоенно време Копенхаген е проектиран на радиално-лъчев принцип, т.нар. петопръстна система; сериозните темпове на развитие, разрастване и трансформации на градската структура се появяват след пускането на мосто-тунела към шведския Малмьо (Oresund Bridge) – разстоянието е някакви си трийсетина километра, Швеция също е евросъюз, а в Дания заплатите са по-високи…. по протежение на централния канал, разделящ двата острова до скоро са били разположени всякакви видове промишлености, облагодетелствани от директен морски път; до савсем скоро…

още едно видео за тяхното отношение към развитието на града им

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=H2K8bJ-efTU&feature=PlayList&p=F8BF659180774A13&index=0]

(1) е най-старото; (2) е Friedriksberg

master

този квартал определено не е сред новите; и определено не е квартал – а град, в града; смята се за най-престижното място за живеене в Копенхаген и едва през 2007 е загубил статутът си на самостоятелна област на държавата (област!, не община…); но все още е най-гъсто населената такава – 100 000 души на 8,7 km²; поради гъсто застроената среда съвременната архитектурна намеса е внимателна и прецизна – тук-там, само на места.

Friedriksberg – метрото

Градските трансформации тук воюват за поредното освобождаване на градска среда от пътни артерии – метро и автомобилни улици, свалянето им под земята и усвояването на новополученото пространство по подходящ начин. Мястото е достатъчно голямо, че това да включва и нови сгради – кино, библиотека, фитнес център, както и стотина жилищни единици за млади хора с магазини на партерите. Изразът, който датчаните използват, е “промотиране на градския живот”. Има ли накъде?

friedriksberg1

friedriksberg3friedriksberg2

(снимките не са мои)

F.L.Smidth

автори на градоустройството са небезизвестните мастити датчани Henning Larsen Architects; операта в Копенхаген

на маститите в дания им се налага да участват в конкурси… и явно имат с какво да ги печелят. 2004. градоустройството не е такова в общоприетия смисъл на думата – по-скоро “отворен код” (да ви звучи познато…?), в който само са заложени някои основни правила, основаващи се на запазване и трансформация на индустриалните постройки, между които постепенно да се изградят нови жилищни и офисни сгради, площадчета и зони за отдих (ма мнооооогоооо лош цвят са придобили тези думи, ама други си нямаме).

строителството тепърва започва и е предвидено да продължи 7-9 години; ново/съществуващо :

smidth_2

smidth

Nimbusparken

това ново кварталче, бивша промишлена зона от първата половина на 20 век, се е появило на бял свят след архитектурен конкурс, спечелен едвовременно от две бюра:

– берлинчани, предлагащи тематични градски градини

– градоустройствено решение с пунктови сгради

окончателните планове, обобщаващи спечелилите решения, са разработени от трети екип, като част от промишлената архитектура е запазена и превърната в богато остъклени жилища с 3,50 светла височина; (не мисля, че има сърдити)

30% жилищно

70% офиси

строителството не е приключило

nimbusparken

Flintholm

като всички други образци на съвременното датско градоустройство, и този усилено се напъва да съчетае частна и обществена градска среда; мястото се намира в близост до престижния Фридриксберг, за който са характерни озеленени частни дворчета, отворени към улицата и отворени жилищни фасади с балкони; височината на застройката е от два до шест етажа, отворена към паркова и спортна зона.

централна търговска улица

студентско общежитие

детски градини и day-care

редови къщи с дворове и блокчета

строителството тепърва започва

flintholm

толкова за кръгчето с номер (2)

продължаваме към по-интересната част

и започваме с най-хубавото – най-мащабната градоустройствена инициатива на Копенхаген, на горната карта под номер (3); името й е

Restad или, както те го изписват, Orestad (буквичката о е задраскана, но това не мога да го изпиша)

мястото е старата мера на града; савсем правилно сте прочели – мера, общинско пасище; проверих изрично в речника, да не би да бъркам значението на думата… иначе казано – градоустрайство на чисто, в нищото, почти като Бразилия, само че 21 век.

1994

град Копенхаген (не баш, но все пак – инициаторът е държава+община) обявява конкурс за градоустройството; в заданието на конкурса пише:

“The new district must function as a counterpart to the old city centre of Copenhagen and contain an urban environment of exquisite artistic and environmental qualities that may function as a laboratory for new ideas.”/новият квартал трябва да бъде противоположност на стария център на Копенхаген; новата градска среда трябва да притежава иключителни художествени качества, да бъде природосъобразна и да работи като лаборатория за нови идеи./ (извинения за некадърния превод)

площ на територията – 3 100 000 кв.м.

1995

печелят финландци – ARKKI, както пише – млада финландска архитектурна фирма; толкова млада, че, въпреки усилията ми, не открих почти нищо за тях из мрежата; явно не пречи J; работата им, с която печелят конкурса, се базира на четири основни принципа по отношение на организацията на Orestad

–         връзка между застрояване и природна среда

–         добра инфраструктура за пешеходци и колоездачи

–         канали и езера (помните ли водата от Стокхолм….)

–         метро-линия, повдигната на колони над основното улично ниво.

толкоз.

всъшност тези 3,1 мил. кв. м. са широки точно 600 м.

от тях над 1/3 са оставени за озеленяване и открити площи (само между другото – спортните съоръжения и площадки НЕ влизат в тази сметка);

в т.нар. градоустроство няма и помен от картинност, рисунък или каквото и да било подобно, което по принцип свързваме с понятието градоустройство тук;

прогнозно приключване на всички строителни работи – 2068 г; (70 години? това е три поколения време почти…)

Orestad се състои от четири части – Nord, Amagar, City и South, отделени едно от друго от големи, осезаеми празни площи тип парк с велоалеи, твърде близък по вид до естествена природа; четирите под-кварталчета се развиват поотделно, почти самостоятелно, независимо едно от друго; разбира се, първото, което е било построено, преди всичко останало, е било метрото…. (на картинката – тъмно сива двойна линия с червени маркери за спирките)

kortuk

четирите части на Orestad се различават по застроителен профил савсем целенасочено:

Orestad Nord е наситен с публични функции

Университетът на Копенхаген

DSC02421

любимият IT Univercity

DSC02388

няколко общежития, станали в последствие почти нарицателни

DSC02376

356-stort

и, разбира се, датското Телевизия и Радио, DR Byen заедно с новата си концертна зала на Жан Нувел

DSC_6801

DSC_6806

DSC_6808

DSC_6810

като гледам сега снимките и си мисля, че цялата работа опира само и единствено до изхвърлянето на колите от градската среда…. целия простор, усещането на въздух и пространство, чистотата – само, защото колите ги няма!

отплеснах се

та – районът си има и богата жилищна застройка, но преобладаващите обществени функции са го превърнали в R&D център за култура, медии и комуникации.

строителството продължава с неща като това

http://www.mikadohouse.dk/#/forside/

което аз видях така

DSC_6832

продължавам на юг, където е централната част на Orestad

Orestad City

центърът си е център – има си мол (най-големия в Скандинавието), жилища (които ви показах миналата година), училища и детски плодадки, адмивистративни и офис сгради; по-голямата част от всичко това е вече построено

оказва се обаче, че чичко Либескинд бил автор на градоустройството и по-големите неща тепърва щели да се случват; единственото място, където що годе човек може да придобие представа за какво иде реч е това (гледайте филмчето)

все пак, не мога да пропусна:

DSC_6774

DSC_6775

(проверявам колко по-зелено е, не друго… ???? )

най-надалеч от центъра се намира

Orestad South

тази част е замислена като най-гъсто населената зона, с жилища за около 10 000 души и работни места за още 15 000; на юг граничи с открити поляни, оттатък които е летището;

най-мащабен по замисъл, но и най-засегнат от кризата, тъй като тук застрояването тепърва започва да се появява, когато идва есента на 2008.

единият от терените от относително ортогоналната планировка е пуснат тази година на Европан

за друг сме пускали филмче в предишен пост

и за мое голямо изумление, то се строеше (кризата не се отнася за гениалните, явно)

бърза обиколка наоколо

171

14

35

50

62

83

87

111

124

135

153

съседната на осмицата сграда е единствената построена в района;

59

и населена ????

местата, обозначени с номерца 4,5 и 6 са Havenstaden и  Bryggen Syd – първите в голямата трансформация на града, вече почти без следа от строителни дейности

бивши пристанищни територии, с огромни промишлени сдания, фабрики и всякакви мръснички дейности, сега те са новото лице на града – с типичната смесена застройка, в конкретния случай жилищна в паркова среда при директния контакт с водата и офисна и shopping на втора линия; операта и новата библиотека се виждат по протежението на канала; част от силозите са запазени и трансформирани

DSC_6428

и отново онова чувство за простор и въздух…

стигам бързичко до кръгчето с номер 8,

Sluseholmen

кварталът е направен по холандски образец на 8 изкуствени острова с канали между тях и вътрешви дворове; градоустройството представлява набор от правила, които да гарантират спазване на общи принципи и в същото време да се постигне богатство и разнообразие на крайната визия; за целта 25 бюра са били поканени да проектират сградите на квартала, като по правило за един block е трябвало да има поне 5 различни бюра; височина – 4 натвътре – 7 етажа към главния канал

ето резултата

38

39

46

52

78

главния канал

118

на носа стои ей това

127

107

жилищно е, ако се чудите, и май е точно толкова спорно, колкото и изглежда…

последните две части на града в развитие – 9 и 10 – също са бивши пристанищни територии

9 Amerika Plads

се отличава значително от останалата част на Копенхаген; замислен по американски маниер с големи, мощни комплекси около централни площадни пространства, районът притежава и мъничко от стария си чар на свободно пристанище, тъй като част от складовете са запазени и вписани в новата градска среда (да ви звучи познато?); как го видях:

02

08

13

15

1824

33

34

47

50

за номер 10 за съжаление никъде няма никакво инфо… само оскъдни визуализация за мащабно замислен проект, който явно го е хванала кризата…

ако бях завършила пътеписа миналата седмица – тук следваха изводи

добре, че не го завърших!

вместо това, поствам едно филмче на едни датски колеги (познайте кои…);

всичко са си казали хората – в пряк текст:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=RXcM-0IXsdc]

остава ми само да пожелая на всички много търпение и яки черепи (без блъскане в стената няма да стане), че да доживеем управници и градостроители с такава далновидност (или ние да станем такива)… успех!

ps – на който все пак му е харесала Норвегия и снимките тук не са му били достатъчно – ето тук има малко повече от тях и с по-добро качество.